Parfém L’Air du Temps: Proč je už téměř 100 let tak milován?

Spread the love

Legendární vůně od módního domu Nina Ricci spatřila světlo světa skoro před 100 lety. Dnes vám přinášíme fascinující příběh kultovního parfému L’Air du Temps, který stále patří mezi stálice nejen českých toaletních stolků.

Možná ho najdete u sebe doma, nebo vám jeho vůně připomene babičku či maminku. L’Air du Temps je po desetiletí součástí sbírek žen po celém světě a v mnoha rodinách se předává z generace na generaci. Ostatně i v Praze dodnes potkáte ženy, pro které je tento parfém synonymem elegance i optimismu. Poprvé byl představen v roce 1948 – od té doby nepřestává inspirovat a spojovat celé generace žen.

Tato vůně je zvláštní kombinací svěžesti, hravosti i ženské jemnosti. Inspiraci čerpá z atmosféry poválečné radosti, když se Evropa zotavovala a znovu byla plná naděje. V hlavních složkách najdete jasmín, růži a hřebíček – spojení, které je sladké, květinové, ale přitom stále vzdušné a pozitivní.

Příběh L’Air du Temps: první květinově-kořeněný parfém historie

L’Air du Temps vstoupil do historie jako úplně první parfém, který spojil výrazné květinové tóny s lehkým nádechem koření. Právě toto spojení způsobilo jeho dlouhotrvající popularitu a udělalo z něj něco víc než jen další vůni – stala se z něj skutečná ikona.

Parfumér Francis Fabron jednou prohlásil: „Představoval jsem si parfém, který bych chtěl cítit na ramenou ženy, kterou miluji. Jemný, květinově-kořeněný, přirozeně ženský.“

Nezapomenutelný je však i samotný flakon. Symbolika dvou holubic na uzávěru, které představují mír a lásku, je dnes rozpoznatelná i pro méně zkušené milovníky parfémů. Harmonické křivky lahvičky navrhl slavný Lalique a už v roce 2000 byla vyhlášena parfémovou lahvičkou století. Stala se doslova uměleckým dílem, které dnes obdivují návštěvníci parfumerií nejen v Paříži, ale i třeba v brněnské parfumérii FAnn nebo v centru Prahy.

Jak vzniklo jméno Nina Ricci a proč fascinuje dodnes?

Nina Ricci není jen jméno, ale také odkaz. Značku založila Maria „Nina“ Ricci se svým synem Robertem v Paříži už v roce 1932. O devět let později se rodinná firma rozhodla začít vyrábět vlastní parfémy, a právě L’Air du Temps se od roku 1948 stal jejich hlavní chloubou. Překlad názvu vystihuje trefně ducha doby – „Duch času“ neboli to, co je právě aktuální.

Na výsledné podobě parfému se podíleli i slavní spolupracovníci – například sklářský mistr Marc Lalique, který navrhl slavný flakon se dvěma holubicemi. Výsledek? Vůně a design propojené v nesmrtelné ikoně. Často se říká, že stejné množství stylu, které Nina Ricci vkládala do šatů, přenesla i do vůní.

Nina Ricci ale není jen L’Air du Temps. Značka je i v roce 2025 velmi aktivní a v českých parfumériích najdete třeba řady Farouche, Capricci nebo moderní Fleur de Fleurs, které rády zkoušejí i mladší generace.

Věděli jste, že L’Air du Temps má své místo také v popkultuře? S trochou nadsázky si jej můžete pamatovat z filmu Mlčení jehňátek, kde jej „detektivní nos“ Hannibala Lectera označí jako parfém Clarice Starlingové. Mezi slavné nositelky patřila mimo jiné i filmová legenda Ingrid Bergmanová.

Tipy, jak ikonickou vůni nosit dnes

  • Lehce naneste vůni na pulzní body (zápěstí, krk, dekolt) – vyniknou tak jemné květinové tóny.
  • Vyzkoušejte vrstvit s jemným tělovým mlékem bez parfemace – vydrží déle.
  • Pokud rádi střídáte vůně, L’Air du Temps se skvěle hodí i do práce, na schůzky i večerní posezení v bistru Eska nebo na brunch v brněnské SKØG Urban Hub.

Možná už máte svou oblíbenou vůni, ale L’Air du Temps by rozhodně neměl ujít vaší pozornosti. Je to malý kousek historie, který i dnes dokáže překvapit a zahřát u srdce.