Skutečná cena kabelek Dior: Kritika a rozčarování zákazníků v roce 2025

Spread the love

Francouzský módní dům Dior čelí v roce 2025 ostré kritice poté, co vyšlo najevo, kolik vlastně výroba populárních kabelek ve skutečnosti stojí. Zjištění z nezávislé italské investigace šokovalo zákazníky i odbornou veřejnost – zatímco kabelka v butiku v Praze nebo Brně stojí přes 65 000 Kč, samotným výrobcům za ruční práci putuje jen zhruba 1 300 Kč (asi 53 eur podle aktuálního kurzu). To je méně než cena lepších tenisek na Václavském náměstí.

Pro mnoho žen a mužů jsou kabelky Dior symbolem luxusu, elegance a vyjádřením osobního stylu. Léta platí, že za takovou investici si člověk nekupuje jen značku, ale také výjimečné materiály a férovou rukodělnou práci. Nové informace ale tento obraz značně narušují – podle vyšetřování listu Wall Street Journal samotní řemeslníci dostávají za každou kabelku podstatně méně, než si většina zákazníků představovala.

Z čeho se skutečně skládá cena kabelky Dior?

  • Cena výroby jedné kabelky: cca 1 300 Kč (53 €)
  • Prodejní cena v obchodě: cca 65 000 Kč (2 600 €)
  • Rozdíl nejde pouze na marketing a provoz, část zůstává značce jako zisk
  • Do nákladů ještě nejsou započítány materiály, marketing a logistika

Vyšlo také najevo, že Dior – stejně jako jiné světové značky – nezvládá veškerou výrobu ve vlastních ateliérech. Kvůli obrovské poptávce v roce 2025 spolupracuje s externími dílnami po celé Itálii. V těch často panují podmínky podobné levným továrnám, o kterých tradičně slýcháme spíše v souvislosti s “fast fashion”.

Reakce zákazníků z Česka: Pocit luxusu mizí

Jakmile se zprávy dostaly na sociální sítě – Reddit, Instagram nebo oblíbené české diskuzní skupiny o módě – začaly se objevovat rozhořčené komentáře. Mnoho lidí uvádí, že jejich vztah ke značce se změnil: očekávali špičkovou kvalitu, férové podmínky i adekvátní ohodnocení práce. Skutečnost je však jiná.

„Za tuhle cenu jsem čekala nejen krásnou kabelku, ale i jistotu, že ji někdo ručně vyráběl důstojně,” napsala jedna z pražských klientek v diskuzním vlákně na Facebooku.

„Člověk si ani neuvědomí, jak snadno mu značka namluví, že drahá rovně kvalitní a etická. Po tomhle si dám pozor.”, sdílel svůj názor člen Fashion Lovers CZ/SK skupiny.

Jsou však i tací, které odhalení překvapilo méně – ti dlouhodobě poukazují, že vysoká cena produktu nepodmiňuje nutně férový přístup k zaměstnancům nebo prémiovou péči.

Co z toho plyne a jak nakupovat vědoměji?

  • Ptát se na původ a výrobní podmínky – vybrané lokální značky z Česka (například Vuch, Playbag nebo Braasi Industry) transparentně komunikují, kde a jak jejich zboží vzniká
  • Sledovat nezávislá vyšetřování a reportáže – například projekty na Denik.cz nebo Respekt často přinášejí informace o etické stránce módy
  • Zamyslet se, zda platíte za skutečnou hodnotu, nebo pouze prestižní logo
  • V případě značek s pochybným zázemím zvážit nákup „second hand“ – v Praze dnes najdete luxusní sekáče jako 1981 nebo Onedayvintage, kde koupíte i prestižní kabelku s jistotou nižší ekologické zátěže

Věděli jste?

Dle dat z roku 2025 až 68 % luxusních značek světa outsourcuje část své výroby do nezávislých menších dílen, kde je kontrola kvality i podmínky práce proměnlivá. V tomto ohledu vykazují české značky mnohdy vyšší transparentnost než velké zahraniční domy.

Není divu, že se stále víc lidí včetně těch z velkých měst jako Praha, Brno nebo Ostrava zajímá nejen o vzhled produktu, ale i o to, kdo ho vlastně vyrobil. Ve světě, kde stojí důvěra víc než pouhá značka, se tak i největší jména musejí pomalu měnit.