Na náladě a hygieně záleží víc, než si myslíte. Monica, která už několik let pracuje v jedné z nejznámějších sítí kosmetických obchodů ve Švédsku, má jasno: některé věci by si zákazníci mohli odpustit. Pro české čtenáře jsem se rozhodla podělit o devět typických situací, se kterými se v kosmetickém obchodě opravdu často setkáte – a které personál zbytečně stresují.
Nakupování dekorativní kosmetiky, péče o pleť nebo parfémů je pro mnoho lidí malý rituál. Přesto i v parfumérii platí určitá pravidla slušného chování. Sama jsem zažila tisíce zákazníků – a přesně vím, co dokáže zaměstnance kosmetické prodejny pěkně potrápit.
Dejte pozor, kam necháváte čichat personál
U parfémů je běžné, že zákazníci chtějí, abychom hodnotili vůně přímo na jejich kůži. Jednou mě dokonce paní požádala, abych jí očichala podpaží. Ne, opravdu nemusíme jít až tak daleko! Chápeme, že chcete objektivní názor, ale všeho s mírou.
„Jen rychle“ přeskočit frontu nepatří k dobrým mravům
Na prodejně trávíme většinu času se zákazníky – poradíme s výběrem rtěnky nebo správného odstínu make-upu. Často se ale najdou tací, kteří chtějí „jen poradit s maličkostí“ a snaží se přeskočit ostatní ve frontě. Pomůžeme vám rádi, ale prosíme: dodržujte pořadí.
Vždy vyzkoušejte produkt před nákupem
Zákazníci vracejí otevřenou kosmetiku často s tím, že jim „nesedla“. Pokud nejde o vadný produkt, nemůžeme použité zboží přijímat zpět – a to platí i v Česku. Proto testujte v obchodě, nebo si vezměte vzorek domů. Ušetříte si zklamání (a ostatní zákazníci také).
Nerozčilujte se na personálu kvůli ukončeným produktům
Oblíbený výrobek už na regálu nenajdete? Nás to také mrzí, ale rozhodujeme o sortimentu centrálně. Vybíjejte si zklamání jinde – my s tím opravdu nic nezmůžeme.
Celé líčení zdarma? Jen po domluvě
Spousta klientek předpokládá, že jim prodejci udělají kompletní make-up zdarma. Ano, poradíme s odstínem nebo ukážeme novinku, ale komplexní líčení je služba, na kterou je třeba objednat se předem – a většinou je za poplatek. Některé české parfumerie nabízí tuto možnost, informujte se přímo na místě.
Nevybijte si špatnou náladu na personálu
Bývá to častější, než byste čekali. My jsme stejní lidé jako vy – a jen proto, že prodáváme rtěnky, nemusíme snášet vaše výlevy zlosti. Trocha empatie je v drogerii stejně důležitá jako doma.
Nestihli jste uplatnit slevový kupon? Nedá se svítit
Platnost promo akcí je pevně daná. Pokud sleva propadla, opravdu s tím často nic neuděláme – v Česku to platí stejně jako ve Skandinávii. Hlídání termínů je na vás!
Stále dokola žádáte o vzorky zdarma? Všimneme si toho
Jasně, každý chce vyzkoušet novinku. Ale když si chodíte pro vzorečky několikrát týdně a nikdy nic nekoupíte, obchodníci si to zapamatují. Cílem vzorků je pomoci vám vybrat správný produkt – ne nahradit celý kosmetický arzenál zdarma.
Neuchylujte se ke zbytečným vratkám
Občas zákazník produkt ani nevyzkouší v prodejně a pak přijde s reklamací, že mu nesedí. Nechte si doporučit odstín personálem nebo si nechte poradit, pokud váháte. Při nákupu na rychlo často vzniká zbytečný stres.
Nikdy netestujte kosmetiku přímo na obličeji
Patří to mezi největší hygienické prohřešky. Testery kajalových tužek, rtěnek nebo řasenek nejsou určeny k použití přímo na pleti. Představte si, kolik bakterií se tam může během jednoho dne nahromadit! Nanášejte produkty raději na hřbet ruky nebo se obraťte na personál, který vám poradí s vhodným způsobem testování.
Chodíte nakupovat kosmetiku i vy? Dejte vědět, jaké zkušenosti máte nejčastěji v pražských parfumériích nebo třeba v Sephora na Chodově. Ať už dáváte přednost českým značkám jako Dermacol, nebo lovíte světové novinky, základní pravidla platí všude stejně. Trocha ohleduplnosti zpříjemní zážitek vám i personálu – a to má v roce 2025 smysl.